onsdag 9 september 2009

Single Hop Ale (Oppigårds)

I min iver att testa alla Single Hop öl som finns att tillgå via Systembolaget provade jag denna Ale i fredags igen. Även om den inte är en nyhet så tänkte jag prova den med utgångspunkt från humlesorten Styrian Golding.
Styrian Golding är ju en världsberömd humle och har en väldigt bred användning.
Doften har klara blommiga inslag som sig bör. Får en känsla av sommaräng. Viss syrlighet uppfattas, detta beror säkert på vetemalten... Smaken då? Frisk och tydlig humlekaraktär. Lite blommig, lite kryddig, viss bitterhet men med för kort beska. Fruktiga inslag åt aprikoshållet.
Är det månne kombinationen blommigt och kryddigt som är typiskt för denna humlesort? En något för tunn kropp där jag gärna hade sett lite mer beska. En lättdrucken sommarale helt enkelt.
Som en Single Hop Ale kan jag inte ge högre betyg än 7 men man borde gämföra den mot en annan Styrian Golding brygd för att vara helt rättvis.

Betyg 7 av 10

1 kommentarer:

Unknown sa...

Denna är en personlig favorit. Ingen extrem smak på något sätt.

Skicka en kommentar

Older Post Older Post